دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

ایرج بسطامی

۸۸ بازديد
ایرج بسطامی در سال 1336 در شهر بم در خانواده ای هنرمند متولد شد. هر یک از اعضای خانواده ، از پدربزرگ پدری خود گرفته تا پدربزرگ و پدرش ، تجربه خوانندگی و نوازندگی سازهای مختلف را داشتند. تولد و رشد ایرج در چنین خانواده ای در کنار استعداد ذاتی وی باعث شد وی از پنج سالگی به خوانندگی علاقه مند شود. این علاقه و پیگیری باعث شد پدربزرگ استعداد فوق العاده وی را برای خواندن کشف کند و بارها بر دیگران تأکید کند ، "او در آینده یک خواننده عالی خواهد بود". بنابراین ، پدر ایرج بسیار سخت تلاش کرد تا این کودک با استعداد را در مسیر صحیح آموزش قرار دهد و به این ترتیب ایرج اولین معلم آواز خواندن خود را در خانه و در هیئت پدرش یافت.





او در نوجوانی مجذوب عموی بزرگوارش ، یدالله بسطامی بود که مردی مهربان ، نوازنده استاد و معلم موسیقی بود. در همین زمان گروهی با همکاری برادران بسطامی و زیر نظر یدالله بسطامی تشکیل شد که در رادیو و تلویزیون آن زمان و اردوگاه های رامسر اجرا می کرد. پس از آن ایرج با کمک زنده یاد حسین سالاری (یکی از نوازندگان مشهور کرمانی) به کلاس آواز استاد شجریان آمد و شروع به یادگیری آواز و ردیف های آوازی کرد. در آن زمان ، با وجود دشواری های مسافت های طولانی ، او هفته ای یکبار برای یادگیری آواز خواندن از بم به تهران می آمد.
ایرج بسطامی در سن 40 سالگی به اوج فعالیت خود رسید و در طول 14 سال فعالیت ، 11 کاست ماندگار باقی گذاشت. او به دور از جنجال و نزاع هنری در بم ، از خانواده برادر مرحوم خود مراقبت کرد. این همراهی تا زمان مرگ وی ادامه یافت. وی در سال 82 در زلزله بم دار فانی را وداع گفت.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.